Wifi-frågor

Det har under kort tid (den senaste månaden) ställts frågor om wifi från flera olika personer i föreningen. Det vi kan svara generellt är att man inte ska behöva starta om routern då och då; det tyder på att något är fel, t.ex. utrustning som skapar sina egna nätverk med IP-adresser som krockar med dem från Inteno-routern. Har ni flera vidaresändande enheter eller routrar är det med största sannolikhet något i deras nätverkskonfiguration som inte är inställt på rätt sätt.

Nedan följer en beskrivning av vart och ett av problemen som vi fått kännedom om under den senaste tiden.

Fall 1
Wifi upphörde att fungera då och då. Efter omstart av routern fungerade det åter en tid, men ibland krävdes omstart varje dag. Nedan följer medlemmens egen beskrivning av problemet och dess lösning:

Problem:
Jag hade anslutit en Apple router, AirPort Extreme och med den skapat ett nytt nätverk som var öppet. Till detta hade jag anslutit en Airport Express för att kunna strömma musik till vår anläggning i vardagsrummet. Bägge anslöts på vanligt vis med DCHP. Vad som hände då var att det blev IP-konflikter då någon av dessa enheter fick ett ip-nummer som kolliderade med andra enheter på Inteno-nätet.
Lösning:
Jag konfigurerade AirPort Extreme i bryggläge och skapade ett nytt nätverk utifrån det. Airport Express anslöt jag direkt till Inteno-nätet. Visserligen hävdar mitt Airport-verktyg att anslutningen är okänd, men ser jag på vad som sägs under ”Trådlöst” så är den trådlöst ansluten till Inteno-nätet med dess lösenord. Det verkar fungera.

Fall 2
I fall 2 rörde det sig om en helt ny anslutning och alltså därmed även den nya router-modellen Inteno EG300. Enligt beskrivningen från medlemmen höll sig wifi uppe endast någon enstaka minut. [Tillägg: det framkom senare att det även gällde internet och tv i kabel.]

Orsak
Troligen var orsaken till problemen att användarens trådlöst uppkopplade utrustning försökte byta till en annan bandfrekvens (byte mellan 2,4- och 5GHz-banden kan ske automatiskt om de går under samma namn, läs t.ex. https://support.google.com/wifi/answer/6293481?hl=en), och att något i denna process fallerade.
Lösning
Vid kontakt med NetAtOnce kundtjänst delade de upp nätverken i routern till två separata (som jag förstår det, ett namn för nätverk på 2,4Ghz-bandet och ett annat för 5GHz-bandet) vilket enligt uppgift ska ha löst problemen.

[Uppdatering om verklig orsak och lösning]
Det visade sig att uppgiften om att det löst sig vid den initiala åtgärden enligt ovan, var felaktig. Dessutom förelåg problemen även vid anslutning med nätverkskabel. Efter vidare felsökning konstaterades att felet inte tycktes ligga i husets utrustning, varför vi började med att byta SFP (SFP är en sändar-/mottagarmodul. Det sitter en SFP per hushåll i nodskåpet; den förmedlar de optiska signalerna mellan varje hushåll och noden). Detta byte gjorde enligt de senaste uppgifterna att internet fungerade utan problem och höll sig uppe. Bytet till olika nätverksnamn hade alltså inget med saken att göra.

Observera att äldre routrar och äldre trådlös utrustning (datorer, telefoner etc.) endast har stöd för kommunikation på 2,4 GHz-bandet.

Fall 3
I fall 3 behövde medlemmen starta om datorn direkt efter att den startat upp, för att det trådlösa nätverket skulle gå att nå. D.v.s. först efter andra uppstarten av Windows gick nätverket att nå.

Orsak
Vid första uppstart var nätverksikonen, åtminstone till en början, försedd med en avvikande ikon (en asterisk). Windows meddelade att detta nätverk trots allt hade åtkomst och signalstyrkan var normal, men att det inte användes. Det hela såg ”rörigt” ut och antydde att något var fel i nätverksinställningarna. Det fanns dessutom två nätverk tillgängliga – oklart vilket det andra var. Vi kom tillrätta med problemet utan att helt ha rett ut orsaken, men beskrivningar kring vad denna asterisk handlar om att det tidigare funnits ett annat nätverk tillgängligt, och att datorn nu inte ”visste” vilken nätverksuppkoppling som skulle göras.
Lösning
Efter att ha högerklickat på nätverksikonen i den nedre högerkanten av skärmen och valt ”Felsök” (”Troubleshoot problems” eller ”felsökaren för nätverk”) lät vi felsökningsguiden gå igenom alla steg och reparera det den ville. Därefter har uppkoppling mot det trådlösa nätverket skett vid första uppstart. (Problemet hade troligen även kunnat avhjälpas genom att radera samtliga tillgängliga trådlösa nätverk och starta om datorn, så att endast det korrekta nätverket kunde hittas och läggas till.)
Microsofts utökade anvisningar kring felsökning vid liknande fel finns här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/10741/windows-10-fix-network-connection-issues.

Ett råd till medlemmar/anslutningar med liknande problem: kontakta NetAtOnce kundtjänst.

Bättre TV-paket

Från 1 januari sker det en liten förändring av TV-paketet men det krävs omstart av TV och den digitala TV-boxen (bryt strömmen en kort stund). Det nya kollektiva kanalpaketet från SAPPA omfattar nu 22 st tv-kanaler varav 10 HD-kanaler (SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24, Barnkanalen, TV4, TV12, Kanal 9, Kanal 11 och Discovery).

Köper du till ytterligare TV-boxar så får du ”Sappa Alltid” (12 kanaler) på TV-box 2 till 4 utan månadskostnad. Vill man även utöka för att få det kollektiva utbudet (22 kanaler) så kostar det 29 kr/mån per ytterligare box.

OBS! Om inte de nya kanalerna blir uppgraderade efter omstart måste du ringa SAPPA support som då åtgärdar problemet. SAPPA support har telefon: 077444744.

Nya kanalpaketet gör det enklare för er som vill plussa på med fler TV-kanaler eller TV-paket från SAPPA.

Åke Jansson

Jul och Nyårshälsning

God Jul och Gott nytt År!

Ytterligare ett år har snart gått mot sitt slut, fibernätet har nu varit i drift under fyra år och även detta år har några nya anslutningar tillkommit. Mest glädjande är vår höga driftsäkerhet – nära nog helt utan avbrott. Många minns säkert fortfarande forna tiders osäkra kopparledningar, hur starka vindar med nerblåsta ledningar och utslagna mobilmaster gjorde att telekommunikationerna försvann.

Trygghet och ekonomi via fiber sprider sig, flertalet av de fastigheter som inte anslöt sig startåret 2013 har nu blivit efteranslutna. Just nu har vi en fastighet vid Fänneslundavägen som väntar på sin anslutning, slangen är redan nergrävd och fibern blåst men tråkigt nog fick teknikerna inte tid att ansluta före jul. Tiden för anslutning är nu bestämd till 28 december. Med denna senaste anslutning har föreningen totalt 226 fiberanslutningar.

Föreningens styrelse stärkte gemenskapen genom att träffas vid ett gemensamt julbord på Restaurang Astern 7/12, helt i enlighet med årsstämmans önskan. För första gången under de sju år styrelsen varit verksam kunde vi nu prata om annat än fiber, och lära känna varandra bättre på ett privat plan.

Jag vill påminna alla om senaste fakturan som kom per mejl vid månadsskiftet november/december och skall vara betald före den 31 december 2017. Har ni inte fått denna faktura sök först i mejlboxens skräpkorg, finns den inte där så kan ni kontakta undertecknad ordförande som då fixar en kopia.

Glöm heller inte att kolla på ert TV-paket (det kollektiva du har via TKF) som uppgraderas från årsskiftet i enlighet med senaste nyhetsavisering. Kostnaden för detta förbättrade kanalpaket är ändå oförändrat 95 kr per månad. Det nya paketet gör det enklare att plussa på med fler kanaler via SAPPA mot gängse kostnad.

Med varma julhälsningar från TKF Styrelse

Åke Jansson

 

Nytt avtal med Net at Once

Nuvarande femårigt avtal med NAO (Net at Once) löper ut om ett år 2018-12-31. På samma sätt är det med tjänsteavtalen mellan medlem och TKF.

TKF:s styrelse har beslutat förnya avtalet med NAO med start 2019-01-01. Avtalet innehåller några nyheter, varav några redan gäller från kommande årsskifte, bl. a. förbättrat TV-paket till oförändrat pris. TKF Fiberförening har haft ett utmärkt samarbete med Net at Once i Växjö under de fyra år nätet varit i drift. Alternativen som styrelsen undersökt skulle också ge medlemmarna dyrare månadskostnad. Teknikbyte i samband med ev. byte av KO tar även viss tid i anspråk vilket undviks när vi slipper byta KO.

Nyheter från 2018-01-01

  • SAPPA Alltid (instegspaketet) kommer att ingå i det kollektiva TV-paketet redan från kommande årsskifte vilket gör det enklare att plussa på med nya kanaler / kanalpaket från SAPPA.
  • Nya kollektiva TV-paketet via TKF (inklusive SAPPA Alltid) till oförändrat pris. Nuvarande kvartalsfakturor är oförändrade även år 2018.
  • Det nya kollektiva kanalpaketet kommer att omfatta 22 st tv-kanaler varav 10 HD-kanaler (SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24, Barnkanalen, TV4, TV12, Kanal 9, Kanal 11 och Discovery).
  • TKF-medlemmar som idag har tillvalet ”SAPPA Alltid” kommer ej att faktureras med start 2018-01-01 – ingen uppsägning krävs.
  • TKF-medlemmar kan från 2018-01-01 uppgradera sin router till subventionerat pris 995 kr plus frakt. Går däremot nuvarande mediaomvandlare (router) sönder under nuvarande eller kommande avtalstid byts den ut helt kostnadsfritt.

    Nyheter från 2019-01-01 gällande gruppavtal – prissänkning

  • Prissänkning – TKF-priset för Triple Play sänks från dagens 1065 kr till 956 kr och priset för Double Play – (utan TV) sänks från 780 kr till 758 kr per kvartal. I summorna ingår även TKF fiberförenings nätavgift 72,50 kr; denna summa omfattar kostnader för bokföring/administration, avskrivning, försäkring, kostnad för el och SLA (serviceavtal för åtgärder vid fel i fibernätet).
  • Medlemmar som önskar ha möjlighet att välja internettjänster från ”öppet nät” kan göra det från 2019-01-01. För denna tjänst faktureras en engångskostnad om 595 kr plus kostnad för vald tjänst.
  • Bättre redundans via anslutning från Ljurhalla i Vårgårda kommun blev klar denna månad, vilket gör att driftsäkerheten ökar. Ett brott på nätet på grund av slarvig grävare ger inte så omfattande driftsavbrott när nätet kan ”matas” från fler punkter.
  • Fakturering sker som vanligt i förskott via e-post eller vanlig postgång en gång per kvartal.
  • Med fakturan för fjärde kvartalet ingår även den av TKF årsstämma beslutade medlemsavgiften.
  • Gruppavtalet innefattar ej företag, dessa kan teckna separat avtal med NAO.
  • Har ni funderingar eller frågor om avtalet, är ni välkomna att kontakta någon i TKF:s styrelse.

Åke Jansson

SAPPA frivisar i november

SAPPA skriver följande:
Barnkanalen som passar alla!
Under hela november kommer vi att frivisa barnkanalen Nickelodeon som bjuder på nya avsnitt av favoritserierna. Njut av en frivisning som samlar hela familjen framför tv-myset! Mycket nöje!
Kanalen hittar ni på kanalplats 141.