Om fiberbredband

Frågor till TKF Fiberförening eller när NetAtOnce svarat att det är fel på fibernätet kontaktar du styrelsen (Åke Jansson eller Mikael Lönnblad i första hand)
http://fiber.tärby.se/kontakt/

Support fiberanslutning eller fakturering
Kontakta NetAtOnce kundservice tel 0771- 40 44 00, deras öppettider är helgfria vardagar kl 09.00 till 20.00, lördag-söndag 12.00 till 16.30.
http://www.netatonce.se/kundservice

Frågor om TV-utbud eller fel och skada på TV-boxen kontakta Telia tel. 020 20 20 70 (kollektiva tjänster).

Önskas ny anslutning av fastighet i TKF Fiberförenings område?
Kontakta styrelsen som tar fram ett kostnadsförslag.
Tips (hämtat från Bredbandskollen / PTS) för att förbättra din uppkoppling
Bredbandsuppkopplingen påverkas av många saker. Om ni är många i familjen och använder många enheter samtidigt belastas bredbandet extra mycket. Surfar du trådlöst så påverkar även det den hastighet du får ut.
Några tips på hur du kan förbättra din uppkoppling:
Prova att koppla in dig i routern med sladd, ett trögt wifi är vanligare än många tror.  Prova med en annan dator och webbläsare, ibland kan det göra skillnad. Ett snabbt wifi kräver också en relativt ny dator.  Placera modem/router rätt. Om du surfar trådlöst, placera ditt modem eller din router väl synligt, fritt och i midjehöjd. Undvik placering nära en basstation för exempelvis en tv eller telefon, eftersom dessa kan störa signalen.  Uppdatera mjukvaran. Håll dina program, såsom operativsystem och webbläsare i din dator, uppdaterade. Säkerställ även att din dator är fri från virus, spyware, trojaner och adware genom att använda ett antivirusprogram. (www.iis.se/lar-dig-mer/guider/it-sakerhet-forprivatpersoner/)  Uppdatera hårdvaran. Ny hårdvara klarar ofta högre hastigheter. Se därför till att din dators hårdvara är uppdaterad. Tänk speciellt på att nätverkskort och funktioner för trådlöst surfande är uppdaterade. Testa dig fram. Mät hastigheten regelbundet, via exempelvis bredbandskollen.se. Upplever du låga hastigheter, prova en annan webbläsare eller en annan dator för att se om problemet försvinner. Prova också att stänga av alla program på din dator när du ska mäta din bredbandshastighet. Om inget av detta funkar, ring din operatör, då får du mer hjälp att felsöka. Det kan också vara något fel på din anslutning som bara din operatör kan fixa.
Kontakta alltid TKF Fiberförening i god tid före grävning / sprängning, för kabelanvisning.

Telefonnummer: Åke Jansson, tel. 033-265500 eller 0705-424865
eller Mikael Lönnblad, tel. 0706-330977.
Markering av TKF:s fiberkabel sker med hjälp av modern mätutrustning utan kostnad.

Anvisning vid grävning
Här kan du läsa hur du går till väga vid nedgrävning av fiberslang på egen tomt
Anvisning vid grävning på egen tomt Tomtmark på Lantbruk

Äldre filer och länkar (från föreningens uppstartsår)

Kalkylark kostnader
Här kan du jämföra kostnad för fiberanslutning med din nuvarande
kalkyl_fiber_2003 (kalkylark i excel)

3 reaktion på “Om fiberbredband

    • Toppen! Jag lade med länken i sidans länksamling också. Intressant klargörande du gör angående att det är den mycket högre frekvensen hos synligt ljus som är anledningen till att fibern kan överföra data så mycket snabbare än trådlös teknik (trots att båda går med ljusets hastighet). Det gick upp ett ljus!
      Andreas Jansson, Ön

      • Gläder mig! De andra länkarna var också mkt nyttiga! Speciellt om den dåliga mottagningen på mobilnäten!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

När du skrivit ditt meddelande, besvara även räkneuppgiften nedan, för att visa att du är en människa innan du trycker på skicka-knappen (detta förhindrar att skräpmeddelanden skickas från robotar). *