TV-störningar historia

Senaste arbetet som gjordes på natten mellan 16 -17 januari i Borås verkar ha gett gott resultat. För egen del har vi nu fått helt felfri bild utan störningar, upplever någon fortfarande problem bör ni kontakta SAPPA som då felsöker.

Med vänlig hälsning

Åke Jansson

 

Uppdaterad information från Teknikchefen

Svar 2019-01-11: ”

Vi jobbar dagligen med detta, tyvärr gör inte det att vi dagligen gör ändringar. Mycket tid går åt att undersöka för att sedan ta fram en plan på vad vi ska göra.Vi kommer under nästa vecka troligen natten mellan Ons och Tors (16 och 17 jan.)  göra ett arbete för att förbättra TV:n. Detta är ett ganska omfattande arbete som kommer ta mellan 4-6 timmar på natten. Det gör att det tar en hel del tid att planera och göra ett kör-schema för alla de ändringar som ska göras. Gällande kompensation kommer vi ta dessa frågor när problemen är lösta.”

Svar 2018-12-20: ”Vi håller på att gå igenom fiber för fiber i nätet, för att se om det kan vara något strul på någon fiber mellan några noder, som kan påverka TV:n.
Vi kommer efter nyår göra en del ytterligare arbete i nätet för att göra det ännu bättre.Mer detaljer på detta kommer vi informera om framöver.”

Åke Jansson

 

Felaktig faktura, ny kommer

Förlåt!

Jag upptäckte i kväll (måndag) att summan på fakturan för tjänster som avser första kvartalet 2019 är felaktigt och för högt.

TKF har påpekat felet för vår fakturering i Växjö. Felet beror på mig som inte rapporterat prissänkning till faktureringsavdelningen. Naturligtvis måste priset överensstämma med medlemmarnas avtalspris.

Faktureringsavdelningen har idag (tisdag) lovat att mejla ut nya fakturor med det korrekta beloppet senast fredag 7/12, alltså i denna vecka.

Med vänlig hälsning – Åke Jansson

 

Tisdag 4 dec. med kortare TV-stopp

Senaste nytt, tekniker från NAO (Net at Once) har nu bestämt att göra åtgärden som skall förbättra kvalitén på SAPPA TV till natten mellan måndag och tisdag nästa vecka mellan 03:00 och 05:00 men troligtvis kommer det hela vara igång snabbare.

I mitt tycke är det ett glädjande besked att åtgärder görs som tar bort nuvarande problem.

Åke Jansson

TV-bild pixlar och fryser

Den senaste tiden har flera TKF-medlemmar upplevt (precis som er ordförande) att TV-bilden fryser och pixlar sig. Några ringer till mig och påpekar den bristande kvalitén, men det bästa är att Sappa får in klagomålen direkt via sin supporttjänst: telefon 0774-444 744 (andra kontaktvägar som mejl, chat och facebook finns också: https://www.sappa.se/kundservice/kontakta-oss).

Från fiberföreningen har jag kontaktat både SAPPA och NAO (Net at Once) och fått svar från teknikchefen på NAO att åtgärder planeras som skall förbättra kvalitén, kopierar här in svaret som beskriver teknikuppgraderingen:

Byte av router i Borås är steg 1, vi kommer sedan göra lite andra ombyggnationer i ett par etapper. Detta är i huvudsak till för att möjliggöra betydligt bättre redundans för alla byanät som vi har uppkopplade. Vår förhoppning är dock samtidigt att detta ska lösa de TV-problem ni upplever. Jag kan återkomma till dig så fort vi bestämt när vi kommer göra första bytet av router. Vi sitter just nu och gör planeringen för detta, för att bytet ska gå så smidigt som möjligt”.

Information i takt med de besked som utlovats komma från teknikchefen kommer omedelbart att publiceras på  denna vår TKF hemsida. Teknikbyten är som regel förknippade med kortare stopp och störningar vilket återstår att se.

Åke Jansson

 

 

Har du glömt teckna nytt avtal ?

För en tid sedan informerade TKF om kommande avtalsperiod. De av er som önskar fortsatt lågt pris (lägre än nuvarande pris) genom TKF.s kollektivt framförhandlade tjänster måste lämna in undertecknat avtal snarast möjligt. Absolut senaste inlämningsdag är 30 oktober, det undertecknade avtalet kan ni lägga i min postlåda som är tydligt utmärkt. Önskar du ett utskrivet avtal eller har någon fråga går det fint att höra av sig till mig, Åke Jansson Ön, eller Mikael Lönnblad i Komlösa. Klicka på bifogad länk för att se och skriva ut tjänsteavtalet: TKF Fiber tjänsteavtal samt villkor 2019-01-01 – 2023-12-31

Hälsar Åke Jansson, telefon 0705 424865