Orsak till problem vid byte till IP-telefoni

Några av er har fortfarande problem vid portering av sin fasta telefon.
Vid min kontakt med NetAtOnce visar det sig att problemet hänger samman med att personnumren ej stämmer överens. Telefonen har tidigare varit skriven på sambo, maka – makes namn och personnummer och det måste vid överföring vara samstämmigt för att Telia skall tillåta portering.
Har ni fortfarande inte fått er telefon porterad ring då NetAtOnce kundsupport telnr. 0771-404400 så löser de ert problem.
När telefon via fiber är klar ser du detta genom att indikatorlampan för fast tele lyser med fast sken (slutar att blinka). Koppla då in er fasta telefon via det gröna Tele 1 uttaget (uttag nr 2 från vänster sett).

Med vänlig hälsning, Åke Jansson

5 reaktion på “Orsak till problem vid byte till IP-telefoni

  1. Jo då porterad är den, lampan lyser grönt, men telefonen fungerar inte, den ringer det är alt, jag får väl stöta på dom igen, någon annan som har liknande problem ?

    • Ett par förslag:
      * Dra ur strömmen till routern, för att starta om den. Vänta några sekunder och sätt åter i den.
      * För att testa (om du inte redan har det så) så sätt en telefonen direkt i uttaget i routern, så att du vet att det inte är något bekymmer med kablar / jack / mellanproppar e.d.

      • Har provat norsk reset, provat med annan telefon, kopplade rakt in i tele 1 uttaget, nu är ju helgerna snart slut så jag får väl stöta på NaO igen, har redan varit i kontakt med dom en gång, fick till svar att det var en switch, enligt dom skulle jag inte ha ett fungerande internet heller men det funkar ju.

        • Här kommer ytterligare ett par förslag medan du väntar ut helgerna 🙂

          * Du har väl noterat att Tel1 ologiskt nog är det högra av de två gröna tele-uttagen om man tittar på routern framifrån.

          * Du skriver att ”den ringer”. Man kan alltså ringa till den, men du får ingen ton när du lyfter luren för att ringa ut?

          Liknande problem kan uppstå om man har en telefon som inte har tonval (d.v.s. en med ringskiva, eller en äldre slags knapptelefon som ”knattrar” istället för att ge olika tonhöjd när man trycker på knapparna – det gick att ställa om mellan två lägen (puls eller tonval) på en del telefoner ett tag på 80-talet om jag minns rätt). Det krävs tonval, åtminstone för att man ska kunna ringa ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

När du skrivit ditt meddelande, besvara även räkneuppgiften nedan, för att visa att du är en människa innan du trycker på skicka-knappen (detta förhindrar att skräpmeddelanden skickas från robotar). *