Internet (DNS-)problem

Ett antal av föreningens medlemmar har i kväll uppmärksammat att internet slutade fungera. NetAtOnce meddelande vid 18-tiden på sin hemsida http://netatonce.se/driftinfo att de påbörjat åtgärder med anledning av en s.k. överbelastningsattack.
Det tycks som att problemet är löst nu strax efter kl 20, men om det återkommer kan det vara bra att känna till litet om vad man kan göra:

NetAtOnce har på sidan enligt ovan lagt ut information om hur man kan gå tillväga för att komma runt problemet genom att ändra DNS-server till en som inte är ”under attack” (eller som de inte arbetar med för att få igång). De flesta har säkert sina datorer inställda på att automatiskt välja DNS-server, men genom att uttryckligen styra om till en viss (fungerande) DNS-server kan man alltså få igång internet även när den ordinarie DNS-servern är ur funktion.

Följande bild visar var man ändrar DNS-inställningen på en dator med Windows 10:
Klicka på bilden för att visa den i större format.

Den DNS-server som NetAtOnce föreslog att man skulle ändra till var: 217.10.96.5 men skulle man inte ha en sådan uppgift till hands kan man använda sig av Googles DNS-server vars IP-nummer är lätt att komma ihåg: 8.8.8.8.

Undertecknad kommer att återställa inställningen till att automatiskt erhålla adress till DNS-server nu när problemen verkar vara över.

Ytterligare information: Din dator använder sig av en DNS (Domain Name Server / domännamnsserver) på en viss IP-adress för att ta reda på vilka IP-adresser som en viss URL (en webbadress t.ex. www.google.se), som du försöker att nå, motsvarar. Om IP-adressen inte kan erhållas från DNS-servern går det inte att hitta fram till hemsidor på vanligt sätt.
Detta är också anledningen till att TV och telefon inte påverkats; dessa apparater behöver inte slå upp webbadresser på en extern DNS-server, utan ansluter direkt mot IP-adresser som de själva ”känner till” (enkelt förklarat).

Andreas Jansson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

När du skrivit ditt meddelande, besvara även räkneuppgiften nedan, för att visa att du är en människa innan du trycker på skicka-knappen (detta förhindrar att skräpmeddelanden skickas automatiskt). * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.