NetAtOnce porterar nu de fasta telefonabonnemangen för er som beställt IP-telefoni.
Du märker att det övergår till IP-telefoni genom att Tele 1-porten på routern lyser med fast sken, flytta då över telefonen till motsvarande uttag på routern. Startar inte din IP-telefoni, testa då med att bryta strömmen till routern ett kort ögonblick. Cirka 10 minuter efter återstart bör du ha din IP-telefoni enligt råd från NetAtOnce. Kvarstår problemet kontakta NetAtOnce kundservice: 0771-404 400. Flytten sker med start den 23 december och avslutas den 27 december.
OBS
Viktigt är att ni gjort er beställning av IP-telefoni direkt från NetAtOnce. Om du missat detta gör det omgående, det tar nämligen fem arbetsdagar att genomföre flytten och det finns en hel del helgdagar som försvinner.
Med vänlig hälsning Åke Jansson
Kort information om inkoppling av telefoni
För att få telefonin att fungera skall man koppla telefonen till det uttag som heter ”Tel 1” på routern.
Observera att uttagen för telefoni sitter i den ordning som lamporna indikerar på framsidan. Dvs. längst till vänster sitter ”Tel 2” som vi inte skall använda.
”Tel 1” är det uttag som sitter närmast portarna för internet.
På de flesta nyare telefoner kan man lossna kabeln från själva proppen genom att trycka på den lilla plastbiten och dra kabeln utåt. Denna kabel skall sedan fungera i ”Tel 1” jacket.
Om man vill använda de befintliga telefonjacken i huset behöver man använda en så kallad mellanpropp.
Detta uttag sätter man i sitt första telefonjack och kopplar en kabel mellan uttaget och ”Tel 1” porten på routern.
RJ11 kallas kontakttypen men det är en vanlig telefonkabel som man kan köpa i de flesta elektronikaffärer.
Det går att beställa mellanpropp från NetAtOnce och man tar då kontakt med deras kundtjänst. Om man endast har en telefon och inte är noga med de vanliga uttagen kan man som beskrivet ovan koppla telefonen direkt till routern. Observera att alla telefoner inte har en avtagbar kontakt.
MYCKET irriterande att NetAtOnce har stängt av vår fasta telefon 23/12 utan att vi har någon IPtelefon. Den tjänsten var beställd hos Telia i slutet av Oktober!! Hur kan man lägga in ett avslut utan att veta om IPtelefonin är i gång i December…….?
Tråkigt att vara utan telefon under Julen och utannågon förvarning!!!!!
Inger Lind Emilsson
Förstår frustrationen över en fast telefon som ej fungerar, varför det har missat mellan NetAtOnce och Telia vet vi inte i dagsläget.
Vad vi vet är att alla telefoner skall vara porterade senast den 27 december.
Många av TKF-medlemmarna fick sin IP-telefoni redan den 23 december men i dagsläget finns flera som Telia stängt telefonen för utan att den blivit överförd.Kan konstatera att min egen telefon ej stängts av och att kontrollampan på routern fortfarande blinkar.
När folket börjar jobba den 27 december utreder vi varför det missat på detta beklagliga sätt för några.
MVH
Åke Jansson